Alexanderling: praeguses kriisis peame meie, moekunstnikud, keskenduma kvaliteedile ja praktilisusele.

Äsja Tallinn Fashion Weekil oma kevadsuvist kollektsiooni näidanud Alexanderling loob aastas kaks naiste rõivakollektsiooni – kevadsuvise ja sügistalvise. Samal ajal valmistab bränd ka  eritellimusena pruutkleite ningpeigmeeste ülikondi.  Moebrändi Alexanderling asutaja ja loovjuht Anu Ling räägib Loomeinkubaatorile antud intervjuus, kuidas praegune kriis  mõjutab moesuundi ja moeettevõtteid.

Mis on Sinu ettevõtte põhisõnum?

Minu jaoks on moekunst ühelt poolt minu enda loomingu jagamise võimalus, oma visiooni pakkumine inimestele – läbi selle otsin ning lausa ootan tagasisidet samastujatelt, kandjatelt. Teisalt loodan kandjatele pakkuda neid väärtuspõhimõtteid, mida minu vanemad ja õpetajad mulle on jaganud: et rõivastus oleks mugav, vastavalt naise kehatüübile loodud ja see leiaks tee rõivakapist ikka ja jälle kandja selga. Olen kõige õnnelikum just selle tagasiside üle, kui olen suutnud Eestis valmistatud toote oma terviklikkusega luua kandja lemmikriietuseks.

Millised on olnud Sinu suurimad väljakutsed, õppetunnid ja võidud?

Olenemata raamatute ja õppekirjade kogusest, mida olen läbi lugenud, pean õppetunni läbituks siis, kui astun ise sinna ämbrisse ning siis edasi sealt ka välja. Ma arvan, et raske osa ei ole mitte niivõrd klientidega suhtlemine või loomeprotsess ise, kuivõrd just pigem ärimajanduslik pool – kuidas

väikeettevõtjast tõusta ühiskonnas teada ja tuntud moemajaks.

Kuidas on turg sinu loomingu vastu võtnud? Mis on olnud parim tagasiside?

Me ise oleme meie enda brändi parimad näod, olenemata sellest, kas me seda tahame või mitte. Parim tagasiside on õnnelik klient, kes seda siiralt välja näitab.

Millist kasu oled saanud Tallinna Loomeinkubaatoris olemisest?

Ma kasutan aktiivselt võimalust jagada oma ideid ja keerulisemaid muresid mentoritega. Teinekord aitab just enda mure valjuhäälselt välja ütlemine sellele lahenduse leida. Kõige rohkem olen aga tänulik kokkuhoidva keskkonna eest, mida ma Tallinna Loomeinkubaatoris näen ja kogen.

Milline on Alexanderlingi tulevikuvisioon?

Ma olen suurelt unistaja ja loodan, et eesti tarbija leiab endale Alexanderlingi näol kodumaise moebrändi, milles tunneb ära enda stiili ja vajadused. Sellega koos kasvab jõudsasti ka Eesti disaini väärtus nii kohalikul kui edasi ka välisturul.

Kuidas on kriisiolukord mõjutanud Sinu ettevõtet?

Eriolukord maailmas on mõjutanud kogu moetööstust ja selle tootmisahelat – alates Itaalia kangatootjate ladude sulgemisest kuni individuaalrõiva proovide edasilükkamisest teadmata tulevikku.

Covid-19 viiruse teistsugune mõju on aga see, et kunstnikud mõtlevad loomingulisemalt, kuidas oma kollektsioone esitleda. Ka mood ise on muutumas – see tähendab seda, et rõivastus on muutunud ja arvestab koduste sisetingimuste ja mugavustega, s.h toasussid, omavahel kokkusobiv loungewear, kuni selleni välja, milliseks kujunevad trendid maailma trendiagentuuri WGSN andmetel peale Covid-19 pandeemia lõppu.

Ei ole olemas halba olukorda, vaid kuidas me sellega kohandume. Legendaarne moelooja Coco Chanel kasutas oma esimeste couture-kollektsioonide loomiseks (kui Esimese maailmasõja tõttu ei olnud materjale saadaval) sõjaaegset meeste aluspesu jersey-kangast. See jersey muutiski tema disainid nii revolutsiooniliseks.

See aeg on hästi põnev ja paneb mõtlema tulevikule. Ka minu esimesed mõtted sügiskollektsioonist on juba praegu veidi erinevad tavapärasest.

Millised on Sinu soovitused teistele ettevõtjatele praegusest olukorrast edasi liikumiseks?

Kohandumine olukorraga ja uute lahenduste leidmine. Ma arvan, et olukord on sarnane ajaloos toimunuga: 1918. aasta Hispaania gripipandeemia ajal said kirurgilised näomaskid nende olulise kaitse tõttu nii sise- kui välistingimustes pidevalt kantavateks esemeteks ning 1930ndate ja 40ndate eskapistlik mood sai alguse poliitiliste murrangute ja tuleviku ebakindluse ajastust. Tolleagsed piirangud soosisid rõivaste parandamist ja taaskasutust ja nii said loomingulised uusversioonid neil ajal väljendusvormideks.

Samamoodi algatab praegune kriis muutuse moe tõlgendamises. Nagu varasemate maailmasõdade ja pandeemiate mõjul, peame praeguses kriisis ka meie, moekunstnikud, keskenduma eelkõige kvaliteedile kvantiteedi osas ja praktilisusele edevuse asemel.